+45 9678 0056


DNA’et er rygraden og årsagen til vores succces

Når en borger kommer til EKKOfonden, er det ofte fordi, der ikke findes et tilbud som passer til borgeren. Det skal “opfindes”. Men hvad er det egentligt, der gør EKKOfonden i stand til at løse de opgaver, som andre kan have svært ved? Og hvordan sikrer virksomheden kvaliteten i det pædagogiske arbejde?

Svaret ligger i virksomhedens dna. ”Skal vi koge det hele ned til grundsubstansen er det vores metoder og tilgange til det pædagogiske arbejde, vores holdning til kompetencer og rekruttering, vores forretningsmodel, ja, alt, hvad virksomheden er og står for – så står vi tilbage med det, vi kalder EKKOdna”, forklarer Susanne Berke, Fagdirektør i EKKOfonden.

 

DNA’et er årsag til virksomhedens succes

Ifølge hende er dna’et en direkte årsag til virksomhedens succes. Dna’et er årsagen til, at medarbejderne tænker og agerer, som de gør. Det er dna’et, der gør EKKOfonden i stand til at ”opfinde” eller skræddersy en løsning, som gør det muligt at håndtere borgerne succesfuldt. Og det er dna’et, der sikrer sammenhængskraft og kontinuitet på tværs af geografi, fagligheder, organisatorisk placering og fastholder kursen gennem de forandringer, der er en naturlig del af EKKOfondens kraftige vækst og mange nye borgere og medarbejdere.

Vi skal sikre, at vi fortsat kan levere den samme høje kvalitet som altid. Derfor har vi nedfældet EKKOfondens dna i 10 konkrete ord. Det er dem, der sikrer, at virksomhedens grundlæggende holdninger forbliver de samme, trods den hurtige udvikling og ekspansion ”, forklarer fagdirektøren og fortsætter:

Når det netop hedder dna, er det, fordi det er uforanderligt. Man kan ændre en virksomheds kultur og værdier. Men dna’et kan ikke laves om. Det er dét holdepunkt, der sikrer jordforbindelsen i medgang og bliver vores pejlemærke og ledetråd, hvis vi begynder at møde modgang. Det beskriver essensen af EKKOfonden, vores medarbejdere og den måde, vi arbejder på. Og det er dét, der gør os anderledes end andre tilbud”, siger Susanne Berke.

 

Kerneværdier og DNA-ord

EKKOdna giver medarbejderne de redskaber, der skal til for at kunne forstå, indarbejde og udleve den virksomhedskultur, som gør EKKOfonden til en succesfuld virksomhed. For at sikre, at dna’et bliver en integreret del af det daglige arbejde, er der udviklet to konkrete redskaber. Et særligt spørgeskema, der hjælper nye medarbejdere til at spore sig ind på dna’et. Og dialogkortene ”Ta’ snakken”, der giver medarbejderne et godt udgangspunkt for at drøfte forskellige udfordringer.

EKKOfondens virksomhedsnavn udgøres af de fire kerneværdier: Engagement, Kvalitet, Kommunikation og Omsorg. Med dna-ordene og de tilhørende redskaber vejleder vi virksomhedens ansatte i, hvordan de omsætter kerneværdierne i det daglige arbejde. Samtidig giver det medarbejderne mulighed for at sætte ord på hverdagens dilemmaer og forstå, hvordan vi løser dem i EKKOfonden. For at vi kan leve op til vores kerneværdier, skal ALLE medarbejdere ikke bare forstå, hvad vores dna er, det skal helt ind under huden på dem”, afslutter Susanne Berke.

 

Artiklen er fra Magasinet EKKOfonden #10, forår 2017. Læs hele magasinet her.

 

DNA-ord

Dialogkort

 

 

DNA’et er rygraden og årsagen til vores succces

Når en borger kommer til EKKOfonden, er det ofte fordi, der ikke findes et tilbud som passer til borgeren. Det skal “opfindes”. Men hvad er det egentligt, der gør EKKOfonden i stand til at løse de opgaver, som andre kan have svært ved? Og hvordan sikrer virksomheden kvaliteten i det pædagogiske arbejde?

Svaret ligger i virksomhedens dna. ”Skal vi koge det hele ned til grundsubstansen er det vores metoder og tilgange til det pædagogiske arbejde, vores holdning til kompetencer og rekruttering, vores forretningsmodel, ja, alt, hvad virksomheden er og står for – så står vi tilbage med det, vi kalder EKKOdna”, forklarer Susanne Berke, Fagdirektør i EKKOfonden.

 

DNA’et er årsag til virksomhedens succes

Ifølge hende er dna’et en direkte årsag til virksomhedens succes. Dna’et er årsagen til, at medarbejderne tænker og agerer, som de gør. Det er dna’et, der gør EKKOfonden i stand til at ”opfinde” eller skræddersy en løsning, som gør det muligt at håndtere borgerne succesfuldt. Og det er dna’et, der sikrer sammenhængskraft og kontinuitet på tværs af geografi, fagligheder, organisatorisk placering og fastholder kursen gennem de forandringer, der er en naturlig del af EKKOfondens kraftige vækst og mange nye borgere og medarbejdere.

Vi skal sikre, at vi fortsat kan levere den samme høje kvalitet som altid. Derfor har vi nedfældet EKKOfondens dna i 10 konkrete ord. Det er dem, der sikrer, at virksomhedens grundlæggende holdninger forbliver de samme, trods den hurtige udvikling og ekspansion ”, forklarer fagdirektøren og fortsætter:

Når det netop hedder dna, er det, fordi det er uforanderligt. Man kan ændre en virksomheds kultur og værdier. Men dna’et kan ikke laves om. Det er dét holdepunkt, der sikrer jordforbindelsen i medgang og bliver vores pejlemærke og ledetråd, hvis vi begynder at møde modgang. Det beskriver essensen af EKKOfonden, vores medarbejdere og den måde, vi arbejder på. Og det er dét, der gør os anderledes end andre tilbud”, siger Susanne Berke.

 

Kerneværdier og DNA-ord

EKKOdna giver medarbejderne de redskaber, der skal til for at kunne forstå, indarbejde og udleve den virksomhedskultur, som gør EKKOfonden til en succesfuld virksomhed. For at sikre, at dna’et bliver en integreret del af det daglige arbejde, er der udviklet to konkrete redskaber. Et særligt spørgeskema, der hjælper nye medarbejdere til at spore sig ind på dna’et. Og dialogkortene ”Ta’ snakken”, der giver medarbejderne et godt udgangspunkt for at drøfte forskellige udfordringer.

EKKOfondens virksomhedsnavn udgøres af de fire kerneværdier: Engagement, Kvalitet, Kommunikation og Omsorg. Med dna-ordene og de tilhørende redskaber vejleder vi virksomhedens ansatte i, hvordan de omsætter kerneværdierne i det daglige arbejde. Samtidig giver det medarbejderne mulighed for at sætte ord på hverdagens dilemmaer og forstå, hvordan vi løser dem i EKKOfonden. For at vi kan leve op til vores kerneværdier, skal ALLE medarbejdere ikke bare forstå, hvad vores dna er, det skal helt ind under huden på dem”, afslutter Susanne Berke.

 

Artiklen er fra Magasinet EKKOfonden #10, forår 2017. Læs hele magasinet her.

 

DNA-ord

Dialogkort

 

 

KATEGORIER