Tavlen i klasselokalet er afløst af skærmen for mange børn og unge i landets skoler og uddannelsesinstitutioner. 32-årige Andreas, der bor på EKKOfondens botilbud Rosendal, er ved at vænne sig til en helt ny hverdag med skærmen som vinduet til skolen og vennerne.

Skoledagens start er skudt til kl. 10 i stedet for kl. 8. Men ellers prøver Andreas at holde fast i hverdagens opgaver og rutiner her tredje uge efter, Danmark lukkede ned, og skoledagen blev flyttet fra klasselokalet og hjem foran skærmen.

”Jeg holder fast i hverdagen, men indimellem kan det godt være svært. Jeg står op lidt senere end normalt og går i gang med lektionerne. Vores lærere har lagt opgaver ud, så de skal laves i løbet af dagen. Indimellem har vi så lidt kontakt med vores lærere, der enten skriver eller har lavet små videoer, hvor de forklarer opgaverne, ” fortæller Andreas, der læser HF på 2. år på Mariagerfjord Gymnasium.

Andreas har siden december 2017 boet på EKKOfondens botilbud, Rosendal, i udkanten af Hobro, tæt ved Mariager Fjord. Han startede for to år siden med fjernundervisning i matematik, og i august 2018 begyndte han på den 2-årige HF-uddannelse.

Sidste års eksamener indbragte hele tre 12-taller på eksamensbeviset, og om få måneder skal han afslutte sit studie. Men lige nu er Andreas nervøs for, om der overhovedet bliver en eksamen.

”Det er lidt frustrerende ikke at vide noget. Jeg spekulerer jo lidt på, om eksamenerne bliver udskudt, om de bliver på webcam eller noget helt tredje. Jeg vil allerhelst til en almindelig mundtlig eksamen. Der kan jeg ligesom afgøre det selv,” siger Andreas, der selv følger med i den daglige nyhedsstrøm og ser pressemøderne om Coronakrisen.

Savner tavleundervisning

Selvom den digitale skole betyder, at han kan sove lidt længere om morgenen, så vil Andreas stadig foretrække den almindelige skole med undervisning ved tavlen og kammeraterne ved sin side.

”Det kræver noget tilvænning, når det hele foregår ved skærmen. Det går fint, synes jeg. Men af og til ville det være rart at kunne få det forklaret af en lærer ved en tavle. Det er noget andet at se det på en skærm. Særligt matematik kræver, at man har læreren foran sig, når det skal forklares. Men jeg kan jo stadig få hjælp af personalet her,” siger Andreas, der holder den daglige kontakt med venner og familie.

”Alle er gode til at holde kontakt. Jeg snakker stadig meget med kammeraterne og bruger lidt mere tid foran skærmen. Så ind til videre går det fint. Jeg har jo også skolen til at fylde tiden ud,” siger Andreas og fortsætter:

”Vi skal alle gøre vores del i denne her krise. Jeg tror på, at så længe, at de gør alle de ting her for at undgå, at det spreder sig, så skal det nok gå”.