Sociale virksomheder får en ’plug and play’-løsning, når de samarbejder med EKKOfonden

Som socialpædagogisk virksomhed er der meget at vinde ved at samarbejde med fagfolk, der både har solid byggefaglig viden og indgående kendskab til det socialpædagogiske felt, når man er på udkig efter at etablere sig et nyt sted. De fagfolk finder man hos EKKOfonden, der har mere end tyve års erfaring i at finde og udvikle ejendomme, som kan anvendes til sociale tilbud. Og det er en ekspertise, der er nyttig at gøre brug af.

”Vælger man at samarbejde med os, slipper man for at bruge tid og kræfter på den komplicerede proces, det er at finde en egnet ejendom og vurdere, hvordan den kan forandres, så den både passer til virksomhedens behov og lever op til alle myndighedskrav,” siger Rune Nymark, ejendomschef i EkkoEjendomme, der er et selskab under EKKOfonden.

”Vi kender regelværket og kan styre uden om de faldgruber, der er i processen. Det betyder, at vores partnere ikke behøver bruge energi på andet end deres kerneopgave, som jo er at levere socialpædagogiske ydelser. Det, vi tilbyder, er faktisk som en ’plug-and-play’-løsning: Når en social aktør får nøglen af os, kan de flytte direkte ind i en ejendom, hvor alle papirer er på plads, og alt det praktiske fungerer, som det skal. Lige fra gennemtænkte indretningsdetaljer i badeværelserne til sikre personalrum og et internet, der kører. Det har vi sørget for,” siger han.

Ingen standardløsninger

EKKOfonden er altid i tæt dialog med den enkelte sociale aktør om karakteren af den virksomhed, ejendommen skal huse. På den måde kan parterne sammen spore sig ind på, hvilke krav der er til beliggenhed, indretning og funktioner.

Herefter går de byggefaglige medarbejdere i gang med at screene markedet for egnede ejendomme. I øjeblikket råder EKKOfonden over cirka 40 færdige udlejningsejendomme i hele landet og er i gang med at udvikle flere ejendomme til nye partnere.

”Vi forstår den virkelighed, sociale aktører arbejder i, fordi vi selv har været i branchen i mange år. Vi ved, at ikke to sociale tilbud er ens. Derfor har vi ingen standardløsninger, men tager altid udgangspunkt i den konkrete dialog med vores partnere,” siger Rune Nymark.

Hvis målgruppen for det sociale tilbud fx er voksne med funktionsnedsættelser eller særlige sociale problemer, som tilbydes hjælp efter Servicelovens paragraf 107 og 108, ved EKKOfondens fagfolk, at de fysiske rammer skal støtte og styrke den enkeltes selvstændighed og udvikling.

”Denne type af botilbud vil vi typisk indrette med 1- og 2-værelses lejligheder, hvor borgeren får stue, soveværelse, øvekøkken og egne toilet- og badefaciliteter. Vi går meget op i at sikre, at borgeren får mulighed for at leve så frit og selvstændigt et liv som muligt inden for rammen,” siger Rune Nymark.

Hvis en social virksomhed fx arbejder med borgere med autisme, kan der være brug for at sikre effektiv afskærmning i indretningen af botilbuddet, som EKKOfonden typisk vil søge at placere i landzoner uden alt for meget støj.

Helhedsorienterede løsninger og lange samarbejder

Andre faktorer, som EKKOfonden tager i betragtning, når den rette ejendom til et socialt tilbud skal findes, er fx, om beliggenheden giver mulighed for rekruttering af personale, og om beboerne har behov for nærhed til kollektiv trafik og for lokale dagligvarebutikker.

Når først en social virksomhed er flyttet ind i en af EKKOfondens ejendomme, overgår samarbejdet til en lejer-udlejerrelation. Og også i denne fase af samarbejdet er det en fordel, at EKKOfonden har rødder i det socialpædagogiske område, fortæller Rune Nymark:

”Vi ved, hvad det vil sige at drive en social virksomhed. Derfor forstår vi, at hverdagen på sociale tilbud kan være uforudsigelig, og at der fx kan opstå pludselige skader på bygningen, hvis en beboer er udadreagerende. Det skaber ikke konflikter mellem os og vores lejere, sådan som det kan gøre, hvis en social aktør lejer en ejendom af private udlejere uden kendskab til branchen. På den måde er et partnerskab med EkkoEjendomme og EKKOfonden også en investering i et langvarigt, trygt og bæredygtigt samarbejde.”

Hvem er EKKOfonden og EkkoEjendomme?

EkkoEjendomme er et selskab under EKKOfonden, der har specialiseret sig i at finde, udvikle, sælge og udleje ejendomme til socialpædagogiske virksomheder.

EKKOfonden er en erhvervsdrivende fond med mere end tyve års erfaring inden for det socialpædagogiske felt.

Som erhvervsdrivende fond er EKKOfonden en selvstændig juridisk enhed uden ejere eller aktionærer. Fonden ejer sig selv og er bundet af sit formål, som er fastsat i fundatsen. Al økonomisk aktivitet skal ske til fremme af fondens formål – ikke til personlig vinding. Der kan derfor ikke udloddes udbytte, og ingen kan hive penge ud til sig selv. Overskud skal geninvesteres eller anvendes i overensstemmelse med fondens sociale og samfundsmæssige formål.

EKKOfonden uddeler hvert år økonomiske midler til sociale projekter og indsatser med fokus på at udvikle, styrke og forankre sociale tilbud til udsatte grupper.

Kilde: ekkofonden.dk