Transport er vigtigt for udsatte borgere. Udlejning af biler til socialsektoren kræver særligt kendskab

En bil, der er smadret af påkørsler, spark udvendigt, knækkede sidespejle, buler, ridser, cigarethuller i betrækket og bundmåtter, der er slidt ned til karrosseriet. Sådan kan de udlejningsbiler, som EKKOfonden udlejer til socialpædagogiske virksomheder nemt se ud, når de kommer retur. For det er en helt særlig målgruppe og branche, når man lejer biler ud til socialområdet. Derfor er det en udlejningsforretning, som mange biludlejnings- eller leasingfirmaer ikke ønsker at være en del af. Hos EKKOfonden er man specialiseret i at leje biler ud til socialpsykiatrien og forstår de særlige krav, som det stiller.

”Jeg har selv en lang erfaring fra autobranchen og har i min tid set mange slidte biler. Men jeg har sjældent set så slidte biler, som dem vi får retur fra socialpædagogiske tilbud”.

Det fortæller René Dahl Nielsen, direktør for EkkoEjendomme. Han har desuden 24 års erfaring fra autobranchen og er ansvarlig for den del af EKKOfonden, der udlejer biler til socialpædagogiske tilbud.

”Vi skal huske på, at bilerne bliver anvendt til borgere med særlige behov. Kerneopgaven er borgeren og den pædagogiske indsats, så det at passe på en bil, er ikke det, personalet bruger deres kræfter på. Borgerne er måske udadreagerende og kan sparke på bilen både indvendigt og udvendigt. Mange ryger i bilen, måske bliver cigaretten skoddet i sædet, nogle har svært ved at holde på vandet, og andre kan sidde så uroligt på sædet, at det efter tre år er slidt helt igennem stoffet. Samtidig skal personalet heller ikke bruges deres tid og kræfter på at passe på bilen. De skal koncentrere sig om at støtte borgerne,” siger René Dahl Nielsen.

Særlige vilkår ved udlejning

”Vi ved, at det er en utrolig vigtig opgave, at personalet i socialpædagogiske tilbud kan køre borgerne rundt på forskellige ture, til beskæftigelse, i skole, til behandling og andre dagligdags aktiviteter. Så selvom det måske kræver mange biler i et socialt tilbud, så er det jo en del af den pædagogiske opgave og en vigtig del af hverdagen for borgerne,” siger René Dahl Nielsen.

Han har selv tidligere prøvet at skulle leje biler til et socialpædagogisk tilbud. Derfor kender han udfordringerne og ved samtidig hvor vigtigt, det er. Da han hørte, hvordan flere sociale tilbud havde svært ved at skaffe biler til transport, tænkte han, at det måtte kunne løses gennem udlejning.

”Mange sociale tilbud har ikke økonomisk mulighed for selv at købe biler. Det kan være svært at oparbejde likviditet til bilinvestering, og det er svært at få belåning til denne branche. De fleste leasingselskaber og finansieringsselskaber kræver en kautionsform, eller vælger branchen fra af den årsag, at bilerne udsættes for en brugsform, hvor risikoen for dem er for høj. De ved, at bilerne ikke kan sammenlignes med egen privatbil, som du passer på for at sikre højest mulig fremtidsværdi. Du skal jo forestille dig en bil, der er 3 år gammel, hvor der har være 100 forskellige chauffører på og anvendt som et transportmiddel af personale og borgere, der ikke har et ejerskab eller interesse i at denne bil skal bruges til andet end opgaven,” siger René Dahl Nielsen.

Udlejning af biler ikke er dog et produkt, EKKOfonden udbyder bredt, eller som står alene. Udlejningsmodellen er alene målrettet de samarbejdspartnere, som EKKOfonden allerede har en relation til gennem andre forretningsområder.

”For vores samarbejdspartnere er leje en god mulighed, fordi det er fleksibelt, og fordi udgifterne er stabile. Samtidig skal man ikke bruge kræfter på at stå for service, dækskift og generel vedligeholdelse. Men det er ikke altid nemt at finde udlejningsbureauer til sociale tilbud. Blandt andet fordi bilerne bliver brugt hårdt og bliver så slidte, og fordi der er så mange forskellige medarbejdere, der kører bilerne. Derfor har vi i EKKOfonden etableret en udlejningsservice, som tager højde for de helt særlige vilkår, der gælder for sociale tilbud.”

Kender prissætningen på udlejning

Nordjyske og Tv2 har tidligere skrevet historier om det, de kaldte ”overpriser” for EKKOfondens biludlejning til Fonden SEMAI. Og selvom også flere eksperter fra branchen kaldte det ”overpriser”, så har René Dahl Nielsen ikke meget til overs for den historie.

”Da jeg så historien om de såkaldte overpriser, trak jeg lidt på smilebåndet. De vidste tydeligvis ikke, hvad de udtalte sig om. Det forstår jeg godt. For denne type udlejningsforretning er der ikke mange, der påtager sig. Men jeg synes, at det er underligt, at man kan kalde noget overpriser, når man ikke kender det samlede regnestykke. Det gør jeg, og med min erfaring fra branchen, så kender jeg prissætningen på både leasing og udlejning,” fortæller René Dahl Nielsen, der også har hørt historier om, hvordan journalister fra Tv2s program Operation X har været rundt for at tale med lokale autoforhandlere om lejepriserne.

”Journalister kan let få ting til at se mystiske ud, når de kun fortæller den halve sandhed. Det er jo lidt underligt, at de ikke spørger mig, om jeg vil forklare priserne. De er velkomne her til en kop kaffe, så skal jeg gerne forklare dem, hvordan bilerne er prissat,” siger René Dahl Nielsen, der desuden minder om kravene til den såkaldte forvaltningsrevision, som betyder, at revisionen skal sikre, at sociale tilbud indkøber og lejer til markedspris.

Fik slidte biler retur

René Dahl Nielsen er derfor ikke bange for at fortælle priserne for udlejning til Fonden SEMAI.

”Vi er helt åbne om vores lejepriser. Så man kan jo bare sammenligne dem med andres på samme vilkår. Det et jo det, som både kunderne og revisionen har gjort,” siger René Dahl Nielsen, der giver et par eksempler.

En Peugeot 208 kostede Fonden SEMAI cirka 7.000 kroner om måneden med 30.000 kilometer årligt, forsikring, service og grøn afgift. Og et ubegrænset antal chauffører. Ligesom en Ford Transit bus med hele 50.000 kilometer årligt og ligeledes med forsikring, service, grøn afgift og et ubegrænset antal chauffører kostede 12.845 kr. om måneden.

”For dem, der står og skal leje en bil til sommerferien, så lyder det måske dyrt. Men når vi sammenligner med andre udlejningsbureauer, hvor der er lige så mange kilometer med og tilføjer eksempelvis bare 10 chauffører per bil, så lander vi faktisk på en pris, der er noget højere. Så når man vurderer disse priser, så er det meget vigtigt, at sammenligningen er korrekt,” fortæller René Dahl Nielsen, der minder om de faktorer, der har betydning for en lejepris.

”Du har ingen udbetaling, når du lejer, hvilket betyder, at man ikke binder likviditet. Og der er ingen kreditvurdering som ved leasing. Samtidig betyder det meget for en lejepris hvor mange kilometer, der er inkluderet, ligesom antallet af chauffører gør det. De biler, vi havde lejet ud, havde måske været kørt af 100 forskellige medarbejdere over tre år, og når en bil kører 30.000 – 50.000 kilometer årligt af 50 – 100 chauffører, så bliver den slidt. Og det var de biler, som vi fik retur,” siger han og fortsætter:

”Som alle andre, der driver forretning, skal vi jo også at tjene penge. Så vi tjener selvfølgelig på bilerne. Men jeg må også sige, at det ikke er nogen specielt god forretning, fordi nogle af bilerne er så slidte, at de kræver store nedskrivninger på grund af bilernes stand, når vi får dem retur efter udlejningsperioden. Samtidig er der det altid forbundet med en stor usikkerhed og risiko. I tilfældet med udlejning af biler til Fonden SEMAI er der bogført tab,” siger René Dahl Nielsen og slutter.

”Hos EKKOfonden er vi stolte af at kunne tilbyde en fleksibel og specialiseret billejeløsning, som skaber stor værdi for både den enkelte borger, for personalet og for sociale tilbud, og vi tager altid gerne en dialog med nuværende og potentielle samarbejdspartnerne inden for socialsektoren om, hvordan vi gennem vores rådgivning, ydelser og fleksible løsninger kan styrke deres forretning og virksomhed. Det er er det, vi arbejder for hver dag, uanset om det er ejendomme, biler eller konsulentydelser.”